3. desember 2016

En julefortelling

Summary in English: Illustrations by Svein Nyhus for a Norwegian Christmas magazine, to a poetic story about a girl who seeks comfort in trees when things get rough in her family. While sketches and try-outs were made with pencil and brush pen, the final art work was rendered digitally.

«Juleroser 2016» med forsidetegning av Sverre Malling.
Nå i november kom en ny utgave av «Juleroser», det litterære juleheftet som Herborg Kråkevik og Samlaget vekte til live i fjor.

I årets hefte har Gro Dahle skrevet en poetisk fortelling for barn, en historie jeg har illustrert. Den handler om Maria som er venn med trærne og som søker trøst hos dem når det blir urolig og utrygt i familien.

Tegneoppdraget kom da jeg hadde god tid i sommer. Dette skulle gå lett og fort, men det ble som vanlig altfor mange forsøk før jeg klarte å bestemme meg (langt flere enn eksemplene her). Jeg begynte med blyant og tusjpensel, men valgte til sist å tegne på en tegneskjerm direkte i bildeprogrammet på datamaskinen.

Skisser (eks. 1): Noen utkast tegna med blyant og tusjpensel.
Skisser (eks. 2): Hovedmotiv.
Grov blyant på A3-papir.
Skisser (eks. 3): Utvaska tusjpensel.
A3. Enkel fargelegging i Photoshop.


De ferdige illustrasjonene viser forvridde trær i en dekorativ flatestil. Jeg har prøvd å gjøre uttrykket tradisjonelt barnevennlig og vakkert, men også annerledes og urovekkende (selv om det ikke ble stor kunst, akkurat). Landskapet er både konkret og ubestemmelig, både vinterlig og snøfattig. Sånne åpne dobbeltheter kan vekke nysgjerrigheten og utvide opplevelsen. Det passer til heftet og historien. Tenkte jeg. For Gros tekst er nok varmere og mykere enn bildene mine. Greit nok. Når jeg ikke har kontroll og det spriker litt, blir det større tolkningsrom for leseren. Det er perfekt.

Ferdige originaler: Hovedillustrasjon og løse vignetter er tegna på en tegneskjerm direkte i Photoshop.
Flere av småtegningene er kopiert fra det store motivet og bearbeida videre.


På trykk: Første oppslag. Helsidetegning og papirstruktur bak teksten.
På trykk: Fjerde (og siste) oppslag. Vignetter omkring tekstblokkene.


Se også:
Trær i ulike tegneteknikker
Bokillustrasjoner, plakat og logo i liknende digitalteknikk
Vitsete julemotiver og juleheftetegning

2 kommentarer :

  1. Bladet er allerede innkjøpt. Det skal bli en liten "nissegave" til min skrivende datter. Tar en liten sniktitt selv før jeg pakker det inn :)

    SvarSlett
  2. Fint! Ja, i desember er det er lov å riste og snuse og smugkikke på forhånd.

    SvarSlett